Postitatud

Eesti suurima Amazoni-äri exiti telgitagused – Mihkel Moosel

Mihkel Moosel: Miks ma Amazoni-äri müüsin? Lõpuks ometi tekkis äge idee

Taasesitamisel on suursündmusel InvesteerimisFestival 2021 toimunud Mihkel Mooseli esinemine teemal “Eesti suurima Amazoni-äri exiti telgitagused”.

Mihkel Moosel on üks Eesti Amazoni kommuuni eestvedajatest ja Amazon Eesti Konverentsi peakorraldajatest. Pärast esimest edukat aastat Amazoni äris hakati tema poole pöörduma konsultatsioonide saamiseks. Ajapikku kasvas sellest välja Amazoni agentuur Digital Merchant, mis oma esimese aasta tegevusega on aidanud enam kui 70 klienti kõikvõimalikes Amazoni niššides. Mihkli edukaim klient jõudis kõigest 11 kuuga nullist 145 370 eurose kuu käibeni ning mitmed kliendid on oma käivet mitmekordistanud.

Möödunud aasta kevadel oma Amazonipõhise e-kaubanduse brändi maha müünud Mihkel Moosel rääkis Investeerimisfestivali Eduloolaval, et tal oligi plaan Amazoni senikaua teha, kuniks tuleb hea idee, mida teha. Läks viis aastat ja ettevõtte eest sai ta miljoneid dollareid.

Sellest ja paljust muust saad kuulda ja vaadata lähemalt juba podcastis või videos.

Järgneb Äripäeva lugu toimunud esinemisest, mille autor on Daisy Pello. Artikkel ilmus Äripäevas 3. juulil 2021.

Mihkel Moosel: Miks ma Amazoni-äri müüsin? Lõpuks ometi tekkis äge idee

Alles kevadel oma Amazonipõhise e-kaubanduse brändi maha müünud Mihkel Moosel rääkis Investeerimisfestivali Eduloolaval, et tal oligi plaan Amazoni senikaua teha, kuniks tuleb hea idee, mida teha. Läks viis aastat ja ettevõtte eest sai ta miljoneid dollareid.

Kuus aastat tagasi tuli Mihkel Moosel Investeerimisklubi üritusele, kus osalejaid pandi nelja rühma vastavalt varaklassidele – aktsiad, laenud, kinnisvara ja ettevõtlus. Ürituse käigus tuli teha ettekanne sellest, miks on sinu varaklassi parem võrreldes teistega. Selle ürituse jooksul mõistis ta, et kõige parem viis oma aega investeerida on ettevõtlus. Tehes 100 tundi tööd on võimalik tavaliste varaklasside tootlikkust tõsta näiteks 10% pealt 15% peale. Ettevõtlusega saab sama ajaga oma tulemi juba potentsiaalselt mitmekordistada.

Enne ettevõtlusega alustamist märkas Mihkel Moosel, et on oma karjääris jõudnud ummikusse. Tal olid kuldsed käerauad – elu oli nii mugavaks tehtud, et raske oli lahkuda. Samas tekkis hinges soov jätta maailma oma jälg ja teha päris oma asja. „Äkki on midagi muud olemas? Samas oli puudu idee. Võtsin aja, et kuulata suurt hulka erinevaid podcast’e ja viisin ennast erinevate ärimudelitega kurssi,” rääkis Moosel.

Oma järgmise tegevuse puhuks oli Mihkel Moosel seadnud endale 4 kriteeriumi:

1) Teen midagi, mis on täiesti asukohavaba.
2) Valitav äri peab põhinema süsteemidel, mitte inimestel. Seda eelkõige selle tõttu, et inimesed võivad olla keerulised ja kui staarmängijad ära lähevad, siis kukub süsteem kokku.
3) Oleks kiiresti skaleeritav – jõuda 3 aastaga vähemalt ühemiljonilise aastakäibeni.
4) Ettevõte või projekt peab olema müüdav – juhul kui ei taha enam sama asja teha, väärtused või mõtted on muutunud, siis saab selle lihtsalt maha müüa ja ei jää ilma väärtusest, mille ma olen loonud

Mida ebaseksikam toode, seda parem

Sellistele väärtustele ja soovidele Amazoni-äri ka vastas. „Tundus olevat lihtne tuua Hiinast kaupa ja müüa see USAs maha. Nagu Vishen Lakhiani just eelnevalt Investeerimisfestivalil rääkis, siis tuleb järgida LUCKY kontseptsiooni ja võimalused tulevad. Idee oli, et leiad Amazonis mingi müüdava ja eduka toote. Mida ebaseksikam toode, seda parem. Mõte on teha toode ja turundus paremaks. Teed turu-uuringuid ja konkurentide analüüsi. Õpid tootearendust, piltide tegemist, finantse, inimeste juhtimist ja värbamist, ning teed seda kõike veelgi paremini. Otsustasin, et teen Amazoni ja õpin selle käigus senikaua, kuniks tuleb endal see suur idee, mida teha. Ja nüüd olen seda viis aastat teinud!“ sõnas Mihkel Moosel.

Moosel möönis, et tal oli ka õnne, sai heal hetkel Amazoni äriturgudele sisenetud. Nüüdseks on Amazoniärid saanud justkui eraldi varaklassiks — suured investeerimisfondid ostavad neid kümnete ja sadade kaupa kokku sooviga saada järgmisteks digitaalseteks Unileveriteks ja Procter & Gamble’iteks. Praegu on hea aeg Amazoni teha.

Kuidas edukaks saada?

Mihkel tõi välja punktid, kuidas Amazonis edu saavutada:

1) Tuim järjepidevus. „See ei kõla üldse ägedalt ega seksikalt,“ tõdes Mihkel Moosel. Amazonis on 4 miljonit müüjat ja nendest ainult 0,67% teeb aastas miljon käivet. Selline väike protsent tuleneb kahest asjast – konkurents on tihe ja Amazon ettearvamatu.

Moosel võrdleb Amazoni muutlikkust 2020. aasta kevadel saabunud koroonakriisiga. Kriis tuli järsku, teatud sektorid pandi kinni ning aina tuli muudatusi peale. Valitsus rääkis ühte, perearst teist ja terviseamet kolmandat. Nagu kriisi ajal, tuleb ka Amazonis ise otsustada, mida teha, kiirelt kohaneda, ning seda kõike iga päev. Moosel võrdleb Amazonis tegutsemist kaardimajakesega – iga hetk võib tulla muutus, mis selle kokku kukutab. Pead olema kiire, järjepidev ja kohanemisvõimeline.

Näiteks müüs Mihkel veefilterkanne ning üleöö tuli kahetunnise etteteatamisega teavitus, et toode on Amazoni järgi klassifitseeritud pestitsiidiks, tuleb maha võtta ning tooted hävitada. Siis tuli hakata Amazonile selgitama, miks su toode ei ole see, mida Amazon ütleb, et on. Amazoni klienditeeninduselt saadud vastus ütles ainult, et nad mõistavad tekkinud frustratsiooni, kuid tal tuleb siiski kirjutada mingi avaldus valmis, et miks ta arvab, et Amazon teemast valesti on aru saanud. Selline olukord nõuab meeletut kohanemisvõimet. Selliseid olukordi tuleb ette 1-2 aastas, veidi kergemaid “kriise” veel 3-4 tükki.

2) Meeskond. “Ühel hetkel enam üksi ei jõua,” nendib Moosel. Parim otsus, mis sai juhtuda, oli tugevate A-mängijate värbamine ehk töötajad, kes teevad alati oma töö kiirelt, täpselt ja suudavad pidevalt oma panusega üllatada. Kui eelnevalt oli Mooseli kogemus olnud, et töötajaid tuleb pidevalt motiveerida või tagant sundida, siis A-mängijatega oli olukord täpselt vastupidi. Nad olid kiired, efektiivsed, isejuhtivad ja tulemustele orienteeritud.

„Selle peale tekkis mõte, et mis oleks siis, kui selliseid staarmängijaid oleks 8 või 10?“ arutles ta. Sellest mõttest lähtuvalt pani Mihkel Moosel paika poliitika, et värbab ainult kõige paremaid inimesi, mida olemasoleva raha ja hüvitistega võimalik värvata on. Äri kasvatamiseks on vaja tugevaid töötajaid.

3) Kaalutletud riskide võtmine. „Paljud meist on üles kasvanud peres ja ümbritsetud tutvusringkonnaga, kus öeldakse: „Laen on paha ja võõra oma.“ Paberil on kõik korras, aga psühholoogiliselt on blokk ees,“ mõtiskleb Mihkel. Laenu võtmine on riskantne lugu, eriti Amazoni kaardimaja puhul. Samas teatud otstarvete jaoks on see ainuvõimalik lahendus. Näiteks on Amazoni surmapatt, kui tooted saavad laost otsa. See on halvim, kuna hiljem tuleb sisuliselt kogu turundust otsast peale alustada.

Selliste teadmiste valguses võttis Mihkel 50 000 € laenu laovarude rahastamiseks ja lootis parimat. Niimoodi õnnestuski oma psühholoogilisi hirme trotsides 3-4 kuuga käive kahekordistada. Mingil hetkel tuleb hakata oma kogemust usaldama – ma tean, mida ma teen, ja olen kõik läbi arvutanud. Nüüd on käes aeg päästikule vajutada, plaan käivitada ja julgeid riske võtta.

Amazoni äri müümine põhines kahel asjal:

1) Lõpuks ometi tekkis äge idee, mida oleks põnev teha. Oli vaja suurt meeskonda ja idee realiseerimiseks 5-7 korda rohkem kapitali.

2) Emotsionaalne vaatepunkt. Vaadates numbritele peale, oleks 1-1,5 aastat hiljem müües võitnud Mooseli sõnul 1-2 miljonit rohkem. „Samas tekkis aga küsimus, mis on selle raha hind? Kristjan Liivamägi on öelnud, et tõeline väärtus, millesse investeerida, on suhted ja emotsioonid,“ mõtiskleb Mihkel Moosel. “Ettevõtjana sa tihtipeale kütad aastaid oma mullis ja ei anna muudele väärtustele piisavalt aega kuigi peab neid oluliseks,” mõtiskleb Mihkel.

Investeerimisfestivalil osaleja uuris Mihklilt tema investeerimisharjumusi ja läbikukkumisi seoses sellega:

Investeerimise kohta ütles Mihkel Moosel, et ta pigem ei ole sellega nii aktiivselt tegelenud kuna pole olnud aega. Ostab siit ja sealt indeksfonde ja mõne korteri. Väga halb investeering oli tema jaoks krüptovaluuta. Kui ta oli 2017. aastal täielikus kriisis – polnud isegi raha elamiseks, ettevõte ei tootnud eriti kapitali ja äripartneriga oli sügav konflikt, otsustas ta olukorra muutmiseks 6 kuud väga kõva tööd teha. Tulemusena tekkiski rohkem raha ja jäi ka veidi üle. Ja siis otsustas Mihkel Moosel, et investeerib 80% (8000 €) saadud rahast krüptosse kuna kõik teised seda tegid. Kuna tegemist oli tollal turu tipuga, kaotas ta mõne kuuga 90% investeeritud rahast.

InvesteerimisFestival 2021

  • Seitsmendat korda toimunud InvesteerimisFestivali korraldab Investeerimisklubi koostöös Äripäeva loodud investor Toomasega.
  • Toimus 2.–4. juulil 2021 Harjumaal Padisel.
  • Tõi kokku enam kui 1000 investeerimishuvilist ja on sellega Eesti kõigi aegade suurim investeerimisüritus vabas õhus.
  • Esines ligi 45 oma ala tippu: Timo Rein, Vishen Lakhiani, Peep Vain, Ornella Jõgi, Andres Viisemann, Kaja Kallas, Urmas Sõõrumaa jpt.
  • InvesteerimisFestivali aitasid korraldada: LHV, EstateGuru, Redgate Capital, Baltic Horizon, Nasdaq Tallinna börs, Mercedes-Benz Eesti, Funderbeam, Tavid, Tallinna Vesi, Õhtuleht jpt.

Festivali korraldajad

Investeerimisklubi ja Investor Toomas

Lisaks

NB! Kõiki toodud platvorme/tooteid kasutavad Investeerimisklubi eestvedajad ka ise aktiivselt.

Telli teavitus uutest postitustest
Loading
Teadlike investorite kogukond